Oriflame Egypt نادي اعضاء اوريفليم مصر
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه

Oriflame Egypt نادي اعضاء اوريفليم مصر

نادي اوريفليم لشركة اوريفليم السويدية في مصر لارقي منتجات التجميل الطبيعية والعناية بالبشرة (منتدي خاص بالدايريكتور رشا محمد)

دخولبحـثالتسجيلالرئيسية

شاطر | 

مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
roses
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 8:02 pm

السلام عليكم
انا عضوة فى اوريفلام وكنت متابعة دايما المنتدى بس من غير ما اشترك فيه وشفت اد ايه انتم متعاونين مع بعض وروحكم حلة اوي
عشان كده لما احتجت حد اتكلم معاه ويدينى رأيه قلت اشترك معاكم
معلش هطول عليكم شوية
انا بنت عندى 26 سنة وبشتغل مدرسة واتقدملى ناس كتير قبل كده ومش كان فى نصيب لاي سبب ممكن يكون تافه كنت برفض
ممكن عشان كنت حاسة انى لسه صغيرة ولسه قدامي فرص احسن
ومن ضمن الاسباب اللى كانت عندى مهمة وبرفض عشانها المؤهل اذا كان مش مؤهل عالى وكان دايما بابا اللى بيشجعنى انى مش اقبل حد اقل منى
المهم انى دلوقتى متقدملى واحد خريج الجامعة العمالية وبيشتغل موظف امن فى جهاز حكومى
وكل اللى يعرفه يقول انه انسان محترم جدا واخلاق وعنده طموح وبياخد كورسات عشان يحسن من نفسه
وهو اشتغل كده مؤقتا لحد مايفضى مكان فى نفس الجهاز يقدر يتنقل فيه
انا وقتها قلت افكر واشوفه ولما قلنا لبابا
قال خلاص خليه ييجى ونشوفه بس حسيته مش مبسوط
وبعدين قالى كلمة خلانى اتخنقت ومش قادرة افكر
قالى ماكنتش اتمنى انك فى الآخر تتجوزى بواب
وانا دلوقتى مش عارفه اعمل ايه ولا عارفه افكر او اقرر وبابا حدد له معاد ييجى يوم الاتنين
انا محتاجه رأيكم ضرورى جدا
رهف الكلام
عضو ملكي مميز
عضو ملكي مميز

انثى
العمل/الترفيه : العمل باوريفليم

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 8:08 pm

والله رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم " إن جاءكم من ترضون دينه فزوجوه"

وربنا يهديكى لما فيه خير لك
sandrala
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 8:21 pm

اولا نورتى المنتدى يا قمر ثانيا عايزاكى تعرفى حاجه واحده بس ان كل انسان مكتوب عند ربنا هو لمين فلو انتو مكتبين لبعض يبقى ده نصبيكم ثالثا بقى الشغل موش عيب خالص وممكن كمان بعد كده يلاقى شغل ف احسن مكان مع انه معاه شهاده كويسه انا ف الاكاديميه الدراسات دى الجامعه العماليه بقسم قسم تكنولوجيا لو هو كمان قسم تكنولوجيا يبقى مهندس مراقبه جوده ده لو كمل وموش بالفلوس ولا الجمال ولا المظاهر صدقينى اهم حاجه انو الانسان يخلص لانسان اللى بيحبه ويتقى ربنا ويخاف عليكى ويحطك جوه عينا ده اهم حاجه لانك هتعيشى حياتك كلها معاه وهيبقى ده شريك ف الحياه فختارى الانسان اولا وبعدين بصى ع الفلوس والشغل والكلام ده وبعدين جربى الاول ولو حبيتى هتكملى معاه لو كان ايه وانا شايفه من كلامك ان اهلك ف البيت مرحبين بيه عادى وصدقينى مفيش حاجه بتفضل زى ما هى كل شئ بيتغير وف الاول وف الاخر انتى بردو اللى هتقرر ويارب يسعدك ويوفقك ف حياتك
monmon mony
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق

انثى
العمل/الترفيه : teacher

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 8:33 pm

انا اول اقريت الكلام قولت ايه دة هو انا عندى انفصام فى الشخصية وكتبت الكلام دة وانا مش عارفة انا زيك بالظبط والله فى كل حاجة وبردو سبب رفضى للى بيجيلى موضوع المؤهل او المكان يعنى بيبقى من قرية وانا دايما اقول لسة نصيبى مجاش وانا مش عايزة اخد حد اقل منى ف انتى شوفى الشخص دة وطالما تعليمه كويس خلاص يمكن لما تشوفيه ترتاحى ليه وتلاقى شخص كويس ويمكن شكون دة نصيبك ويمكن لا
شوفيه واستخيرى ربنا والنصيب هو الى هيحكم ف الاخر
roses
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 8:47 pm

رهف الكلام كتب:
والله رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم " إن جاءكم من ترضون دينه فزوجوه"

وربنا يهديكى لما فيه خير لك

شكرا ليكى يا رهف انا عارفه والله ان لو نصيبى هاخده حتى لو فيه ايه بس هو القلق
ادعيلي ربنا يوفقنى
Pure Snow
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 8:54 pm

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

كبداية أهلاً بكِ نورتي المنتدى و إن شاء الله تتبسطي معانا

أما بالنسبة لموضوعك ... بما إنك مدرسة يعني بتشتغلي فإنتي عارفة كويس إن الناس مش بالمؤهل بس لإنك أكيد شوفتي ناس كتيــــــــــــــــــــــــر مؤهلات عليا وأخلاقهم هباب و عيشتهم كلها رشوة وبنات و قلة أدب ... أنا خريجة كلية من كليات القمة ذي مبيتقال في مصر بس أقسم بالله إني شوفت أخلاق من الناس البسيطة أكتر من معظم المؤهلات العليا و كليات القمة و البدل و الكرافاتات و الشياكة التي تستر كل ما هو قبيح ...
أي أب يتمنى لأولاده التفوق الدراسي ثم العمل المشرف ثم الزواج السعيد الذي يليق بهم ... لكن أكيد مفيش أي أب يتمنى زواج يليق بالمركز و حياة غير سعيدة لأبناؤه سواء بنات أو شباب ...
والدك يريدك لشخص ذو مركز يليق بكِ و هذا حقه و لكن ليس بالمركز تكون الحياة الزوجية السعيدة و لكن بإحترام الشخص لكِ و لأهلك و بأن يصونك و يتقي الله فيكِ
لا أجد أن عيب هذا الشخص هو مركزه لأنه يعمل بعمل حلال عكس الكثيرين من خريجي كليات القمة فقد يكون مهندس و كل عمله بالرشوة أو صيدلي و يتاجر بالأدوية الممنوعة أو طبيب يستغل ثقة المريضات ليتمتع بلمس أجسامهم و للأسف هذه الصور كثيرة جداااااااااااااااااااً بشكل مقزز
و لكن للصراحة كلمة والدك "ماكنتش اتمنى انك فى الآخر تتجوزى بواب" تجعلني أنصحك بالتفكير مراراً و تكراراً قبل دخول هذا الشخص بيتكم لإن في هذه المقابلة قد يكون هناك جرح لهذا الشخص ليس عن قصد و لكن من مجرد ضيق والدك و صراحة طالما إن هذه الكلمة أثرت فيكي بهذا الشكل أنتي أيضاً لا اجد إنه من الأفضل إذا لم تكوني واثقة تمااااااااماً من أن هذه المقابلة ستمر في اي إتجاه سواء بموافقة والدك أم لا أن تكون المقابلة بلا أي إيذاء لمشاعر هذا الشخص أو أن يشعر بإحتقار والدك لعمله ... فخير من البداية أن تلغي هذه المقابلة على أن تتم بإيذاء مشاعره و إحساسه بالدونية
فكري مرة أخرى فإن شعرتي إنك واثقة من داخلك أنك تريدين من يتقي الله فيكي و لا تهتمي بالمركز نهااااااائي فتحدثي مع والدك مرة أخرى و قولي له إن كلمته جعلتك تفكرين مرة أخرى و أقنعيه بإنك لن تفعلي أي شئ إلا إذا وافق و لكنك لا تريدن أن يكون هذا إفتراء على شاب صالح و كل ذنبه حال البلد المهبب
أختي العزيزة أتمنى لكِ أن يهديكِ الله إلى الخير و أن يكتب لكِ السعادة و أن يسعد والدك و أهلك بكِ و أعذريني في الإطالة
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

roses
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 8:56 pm

sandrala كتب:
اولا نورتى المنتدى يا قمر ثانيا عايزاكى تعرفى حاجه واحده بس ان كل انسان مكتوب عند ربنا هو لمين فلو انتو مكتبين لبعض يبقى ده نصبيكم ثالثا بقى الشغل موش عيب خالص وممكن كمان بعد كده يلاقى شغل ف احسن مكان مع انه معاه شهاده كويسه انا ف الاكاديميه الدراسات دى الجامعه العماليه بقسم قسم تكنولوجيا لو هو كمان قسم تكنولوجيا يبقى مهندس مراقبه جوده ده لو كمل وموش بالفلوس ولا الجمال ولا المظاهر صدقينى اهم حاجه انو الانسان يخلص لانسان اللى بيحبه ويتقى ربنا ويخاف عليكى ويحطك جوه عينا ده اهم حاجه لانك هتعيشى حياتك كلها معاه وهيبقى ده شريك ف الحياه فختارى الانسان اولا وبعدين بصى ع الفلوس والشغل والكلام ده وبعدين جربى الاول ولو حبيتى هتكملى معاه لو كان ايه وانا شايفه من كلامك ان اهلك ف البيت مرحبين بيه عادى وصدقينى مفيش حاجه بتفضل زى ما هى كل شئ بيتغير وف الاول وف الاخر انتى بردو اللى هتقرر ويارب يسعدك ويوفقك ف حياتك

انا مش عارفه حاجه عن تخصصه كل اللى اعرفه الجامعة بس
لكن مش عارفه اعمل ايه
وخايفه كمان لانى طول عمرى خايفه انى اوافق على حد لمجرد ان كلمة موافقة ممكن تحدد مصيري مع انسان هعيش معاه طول حياتى
ماما مرحبة بيه اوي لانها عارفاه ونفسها تفرح بيا بس انا قلقانة جدا
وبابا هو اللى انا حسيت انه مش عاجبه وكنت بفكر اقولة مش يخليه ييجى البيت
وانا عرفت من الناس اللى هو موسطهم انه عنده امل كبير اوي
شكرا ليكى وربنا يقدم اللى فى خير
roses
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 8:58 pm

monmon mony كتب:
انا اول اقريت الكلام قولت ايه دة هو انا عندى انفصام فى الشخصية وكتبت الكلام دة وانا مش عارفة انا زيك بالظبط والله فى كل حاجة وبردو سبب رفضى للى بيجيلى موضوع المؤهل او المكان يعنى بيبقى من قرية وانا دايما اقول لسة نصيبى مجاش وانا مش عايزة اخد حد اقل منى ف انتى شوفى الشخص دة وطالما تعليمه كويس خلاص يمكن لما تشوفيه ترتاحى ليه وتلاقى شخص كويس ويمكن شكون دة نصيبك ويمكن لا
شوفيه واستخيرى ربنا والنصيب هو الى هيحكم ف الاخر

شكرا يا مونمون وربنا يهدينى ويهديكى للطريق الصح
roses
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 9:07 pm

Pure Snow كتب:
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

كبداية أهلاً بكِ نورتي المنتدى و إن شاء الله تتبسطي معانا

أما بالنسبة لموضوعك ... بما إنك مدرسة يعني بتشتغلي فإنتي عارفة كويس إن الناس مش بالمؤهل بس لإنك أكيد شوفتي ناس كتيــــــــــــــــــــــــر مؤهلات عليا وأخلاقهم هباب و عيشتهم كلها رشوة وبنات و قلة أدب ... أنا خريجة كلية من كليات القمة ذي مبيتقال في مصر بس أقسم بالله إني شوفت أخلاق من الناس البسيطة أكتر من معظم المؤهلات العليا و كليات القمة و البدل و الكرافاتات و الشياكة التي تستر كل ما هو قبيح ...
أي أب يتمنى لأولاده التفوق الدراسي ثم العمل المشرف ثم الزواج السعيد الذي يليق بهم ... لكن أكيد مفيش أي أب يتمنى زواج يليق بالمركز و حياة غير سعيدة لأبناؤه سواء بنات أو شباب ...
والدك يريدك لشخص ذو مركز يليق بكِ و هذا حقه و لكن ليس بالمركز تكون الحياة الزوجية السعيدة و لكن بإحترام الشخص لكِ و لأهلك و بأن يصونك و يتقي الله فيكِ
لا أجد أن عيب هذا الشخص هو مركزه لأنه يعمل بعمل حلال عكس الكثيرين من خريجي كليات القمة فقد يكون مهندس و كل عمله بالرشوة أو صيدلي و يتاجر بالأدوية الممنوعة أو طبيب يستغل ثقة المريضات ليتمتع بلمس أجسامهم و للأسف هذه الصور كثيرة جداااااااااااااااااااً بشكل مقزز
و لكن للصراحة كلمة والدك "ماكنتش اتمنى انك فى الآخر تتجوزى بواب" تجعلني أنصحك بالتفكير مراراً و تكراراً قبل دخول هذا الشخص بيتكم لإن في هذه المقابلة قد يكون هناك جرح لهذا الشخص ليس عن قصد و لكن من مجرد ضيق والدك و صراحة طالما إن هذه الكلمة أثرت فيكي بهذا الشكل أنتي أيضاً لا اجد إنه من الأفضل إذا لم تكوني واثقة تمااااااااماً من أن هذه المقابلة ستمر في اي إتجاه سواء بموافقة والدك أم لا أن تكون المقابلة بلا أي إيذاء لمشاعر هذا الشخص أو أن يشعر بإحتقار والدك لعمله ... فخير من البداية أن تلغي هذه المقابلة على أن تتم بإيذاء مشاعره و إحساسه بالدونية
فكري مرة أخرى فإن شعرتي إنك واثقة من داخلك أنك تريدين من يتقي الله فيكي و لا تهتمي بالمركز نهااااااائي فتحدثي مع والدك مرة أخرى و قولي له إن كلمته جعلتك تفكرين مرة أخرى و أقنعيه بإنك لن تفعلي أي شئ إلا إذا وافق و لكنك لا تريدن أن يكون هذا إفتراء على شاب صالح و كل ذنبه حال البلد المهبب
أختي العزيزة أتمنى لكِ أن يهديكِ الله إلى الخير و أن يكتب لكِ السعادة و أن يسعد والدك و أهلك بكِ و أعذريني في الإطالة
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بجد يا بيور كلامك مريح جدا وصح وانا عارفه ان شغله مش عيب
وكل اللى يعرف يقولى انه مش يترفض
انا كنت مقتنعى انى اقابله اول مره بس مش عارفه ليه لما بابا قالى كده حسيت ان كل حاجه اتقلبت
اخويا كمان مش مقتنع بالموضوع وخايفه يكونوا هما اللى صح وانا اللى غلط
وعشان هو عنده امل كبير انى هوافق خايفه ييجى ويتحرج لو رفضته
انا عارفه ان بابا مش ممكن يحرجه
مش عارفه بجد اعمل ايه انا حتى شكله مش اعرفه بس الشكل مش مهم بالنسبه ليا
مع ان هو عارفنى وشافنى كذا مره
انا حاسه انى بغنى وبرد على نفسى
معلش استحملونى بقه بس بجد انا مخنووقة جدا وعايزة اتكلم وخلاص مع اي حد
sandrala
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 9:19 pm

طيب طالما عنده امل كبير يبقى اكيد هينجح ويبقى حاجه كويسه وانتى حاولى تقوليلى بردو انو يقدم اوراقه ف شركه ولا حاجه بس بطريقه حلوه عشان مينجرحش ولا ياخدها بمعنى تانى وبصى انتى احسن حاجه تعمليها بجد انك تقربى من ربنا اوووى وتستخرى تصلى صلاه استخاره وقولى الدعاء وانشاء لله تعرفى نصيبك وربنا يحلهلك عنده يارب انا حاسه بيكى والله انا حطيت ف موقفك كده بس موش بالشكل ده كنت محتاره اوووى والحيره دى وحشه جدا ربنا معاكى ويسهلك حالك يااارب
Pure Snow
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 9:22 pm

roses كتب:

بجد يا بيور كلامك مريح جدا وصح وانا عارفه ان شغله مش عيب
وكل اللى يعرف يقولى انه مش يترفض
انا كنت مقتنعى انى اقابله اول مره بس مش عارفه ليه لما بابا قالى كده حسيت ان كل حاجه اتقلبت
اخويا كمان مش مقتنع بالموضوع وخايفه يكونوا هما اللى صح وانا اللى غلط
وعشان هو عنده امل كبير انى هوافق خايفه ييجى ويتحرج لو رفضته
انا عارفه ان بابا مش ممكن يحرجه
مش عارفه بجد اعمل ايه انا حتى شكله مش اعرفه بس الشكل مش مهم بالنسبه ليا
مع ان هو عارفنى وشافنى كذا مره
انا حاسه انى بغنى وبرد على نفسى
معلش استحملونى بقه بس بجد انا مخنووقة جدا وعايزة اتكلم وخلاص مع اي حد

حبيبتي إحنا هنا كلنا إخوات إتكلمي براحتك و ياااارب نقدر بجد نساعدك
من كااااام سنة كان في عريس جالي و كان محترم جداً بس كانت أمة ست ما يعلم بيها إلا ربنا و نظراً لإني كنت مخنوقة جدااااااً قولت جملة و أنا بعتذرله عن الزواج كان اللي يتفهم منها هي إنهم أقل مننا و بالرغم من إني واثقة تماماً ان الجوازة دي لو كانت تمت كانت أيامي كلها ما يعلم بيها إلا ربنا من أمه و أكيد كنا هنطلق بعد شهرين تلاتة لإني عصبية إلا إني كل مفتكر الموقف أحس بالذنب جداً جداً لأنه مكنش قصدي ... أحياناً ممكن يخرج من الشخص كلام جارح جداً من غير قصد لمجرد إنه مخنوق بالرغم من أن دا مش طبيعته و أنا بصراحة خايفة عليكي إنك تحسي بالذنب دا بعد المقابلة لإنك شئ مؤلم جداً بس في نفس الوقت مش عايزاكي تتسرعي و تقولي لأ لأن ممكن جداً يكون شخص محترم
أقولك على فكرة حلوة توكلي على الله و حاولي النهاردة تكون إستخارة و تضرع لله عشان ينور بصيرتك و يكتبلك الخير و لو تقدري تتكلمي مع بابا و أخوكي بالراحة و تقوليلهم إنك محتارة و خايفة من ربنا و مش عايزة يكون إفتراء و تطلبي منهم هما كمان عمل إستخارة دا يكون ممتاز على الأقل والدك يطمن إنك في حضنه و إنك عايزة رأيه و مكبراه و مش بترمي نفسك لكن عايزة رضا ربنا و زوج بار بيكي و بأهلك
roses
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 9:24 pm

sandrala كتب:
طيب طالما عنده امل كبير يبقى اكيد هينجح ويبقى حاجه كويسه وانتى حاولى تقوليلى بردو انو يقدم اوراقه ف شركه ولا حاجه بس بطريقه حلوه عشان مينجرحش ولا ياخدها بمعنى تانى وبصى انتى احسن حاجه تعمليها بجد انك تقربى من ربنا اوووى وتستخرى تصلى صلاه استخاره وقولى الدعاء وانشاء لله تعرفى نصيبك وربنا يحلهلك عنده يارب انا حاسه بيكى والله انا حطيت ف موقفك كده بس موش بالشكل ده كنت محتاره اوووى والحيره دى وحشه جدا ربنا معاكى ويسهلك حالك يااارب

يااااارب يا سندريلا
معلش دوشتكوا معايا
roses
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 9:43 pm

حبيبتي إحنا هنا كلنا إخوات إتكلمي براحتك و ياااارب نقدر بجد نساعدك
من كااااام سنة كان في عريس جالي و كان محترم جداً بس كانت أمة ست ما يعلم بيها إلا ربنا و نظراً لإني كنت مخنوقة جدااااااً قولت جملة و أنا بعتذرله عن الزواج كان اللي يتفهم منها هي إنهم أقل مننا و بالرغم من إني واثقة تماماً ان الجوازة دي لو كانت تمت كانت أيامي كلها ما يعلم بيها إلا ربنا من أمه و أكيد كنا هنطلق بعد شهرين تلاتة لإني عصبية إلا إني كل مفتكر الموقف أحس بالذنب جداً جداً لأنه مكنش قصدي ... أحياناً ممكن يخرج من الشخص كلام جارح جداً من غير قصد لمجرد إنه مخنوق بالرغم من أن دا مش طبيعته و أنا بصراحة خايفة عليكي إنك تحسي بالذنب دا بعد المقابلة لإنك شئ مؤلم جداً بس في نفس الوقت مش عايزاكي تتسرعي و تقولي لأ لأن ممكن جداً يكون شخص محترم
أقولك على فكرة حلوة توكلي على الله و حاولي النهاردة تكون إستخارة و تضرع لله عشان ينور بصيرتك و يكتبلك الخير و لو تقدري تتكلمي مع بابا و أخوكي بالراحة و تقوليلهم إنك محتارة و خايفة من ربنا و مش عايزة يكون إفتراء و تطلبي منهم هما كمان عمل إستخارة دا يكون ممتاز على الأقل والدك يطمن إنك في حضنه و إنك عايزة رأيه و مكبراه و مش بترمي نفسك لكن عايزة رضا ربنا و زوج بار بيكي و بأهلك
[/quote]

ان شاء الله ربنا يعديها على خير
انا عارفه ان ده عيب فيا انى متردده جدا
وبابا قاللى كتير قبل كده انه عمره ماهيغصبنى على حد
ولو انا عايزة حد مش هيرفض طالما انسان محترم
وانا اللى هتحمل المسئولية ويمكن ده اللى مخوفنى
انا هصلي استخارة وربنا يسهل
asd1234
ملكي نشيط
ملكي نشيط

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 9:57 pm

شوفي ياسكرة
طبعا موضوع المؤهل والشغل والفلوس حاجة مهمة بس الاهم الشخص نفسه استفدت ايه مثلا لو اخدتي واحد منصب كبير ومزهقك ليل ونهار او متعب او اي حاجة تانية محدش يستحملها
فكري كويس وصلي استخارة وقابليه وطالما هو بيحسن مستواه يبقي عنده طموح وربنا يسهل يارب
sara.hosny
عضو ملكي
عضو ملكي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الجمعة مارس 09, 2012 10:04 pm

اهلا بكى معانا انا بصراحه مش عارفه اقولك ايه بعد الكلام اللى اتقال بس كل اللى اقدر اقولهولك ان ده هيبقى اختيارك انتى والشغل عمره ماكان عيب طالما شغله فى الحلال خلاص انتى قابلوه يمكن تستريحوله من اول مقابله ويمكن لا وبعد اما تشوفيه وتقعدى معاه صلى صلاه استخاره وربنا يوفقك وابقى طمنينا
nona mido
عضو ملكي مميز
عضو ملكي مميز

انثى
العمل/الترفيه : DoCtOr

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   السبت مارس 10, 2012 7:10 am

بصي بعيد عن اى كلام مثالى انا هقولك الواقع والحقيقه هو ف الاخر مش جاهل يعنى معاه بكالريوس حتا لو كانت كليته اقل منك زى ما بتقولى لاننا لو بصينا للنقطه دى مش هنحلص
وكونه بيشتغل حارس امن لحد ما يفضي مكان النقطه الوحيده اللى هتحددلك الموضوع ده (انك تقابليه وتتكلمى معاه وتقدرى تفهمى هو طموح ولالا)

لان دى الاساس انا اعرف ولد خريج هندسه كان شغال اوفيس بوى في شركه هندسيه لان مكنش في مكان في الشركه وبدا يتدخل ويساعدهم لحد ما بقي مدير المكتب
وكمان حارس امن كان خريج سياسه واقتصاد لانه كان حلمه يشتغل في المكان ده بس مش عارف ولا لاقي مكان وطبعا بيعدى عليه كل يوم المدير والناس كلها بدا يعرفهم بنفسه لحد ما وصل واشتغل جوة المكان يعنى الطموح اهم حاجه لو هو عاوز يحسن نفسه مش نظام اددينا عايشين وخلاص
وربنا يوفقك للخير يا حبيبتى واى وقت احنا معاكى Embarassed
ام روان وعمر
عضو نشيط
عضو نشيط

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   السبت مارس 10, 2012 8:30 am

حبيبتى اهلا بيكى نورتينا فى الاول البنات ربنا يكرمهم قالو كل حاجة يا جميل لو متاكدة ان بباكى هيقابل الشاب كويس هو واخوكى خليه يجى يمكن لما يشفوه ويقعدو معاه يرتاحو ليه وانتى كمان طلعى من دماغك الجمله اللى قالها بابا علشان تقدرى تشوفيه بعين حلوة وتبنى رايك بكل شفافية من غير مؤثرات داخلية وعمر الشغل ما كان عيب طول ما هو حلال يمكن لما تقعدى معاه تلاقى فى توافق بينكم فى التفكير وفى حاجات كتيرة وترتاحى لية عمر السعادة ما كانت بالفلوس ولا المنصب الكبير صلى استخارة كتير وشوفية وخلى مامتك تكلم ببباكى واخوكى يخلو بالهم لربما يجرحوه بدون قصد انا واحدة قريبتى مخطوبة لواحد مركز ومعاهم فلوس لكن للاسف كل شوية بتكتشف البخل زيادة فية وغالبا هتسيبة ادعى ربنا كتير ربنا يا حبيبتى يلهمك الصواب فى القول والعمل ويريح قلبك ويرشدك للى فيه الخير ليكى وابقى طمنينا يا جميل بعد ما يجى
hend_dodo
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق

الاوسمة : وسام التميز
انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   السبت مارس 10, 2012 2:04 pm

نورتي المنتدي

بس مش هقولك اكتر من انك تصلي استخارة كل يوم واقري سورة البقرة بنية ربنا يعمل الخير وشوفي الامور هتمشي ازاي
roses
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   السبت مارس 10, 2012 4:41 pm

asd1234 ,sara.hosny,nona mido, ام روان وعمر, hend_dodo

بجد شكرا ليكو جدا على الاهتمام والرد وان شاء الله ربنا يسهل واقولكم ايه اللى حصل
cherry
NOREEN
عضو vip
عضو vip

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   السبت مارس 10, 2012 5:57 pm

اهلا بيك ياحببتى واحنا كلنا هنا اهل واخوات
مش هقدر ازيد عن البنات بارك الله فيهم جميعا
لكن كل اللى هقدر اقوله انك لازم تعملى استخارة انتى ووالدك ووالدتك
وبعدين يتفضل يقابلكم من اجل الرؤية الشرعية
وبناء على هذه المقابلة بيكون ام ان ربك هينزل فى وجهه وكلامه القبول
فهتلاقو نفسكم كلكم حتى والدك تقبله وارتاح له
واما هتشعروا كلكم او انتى على الاخص بعدم ارتياح وعدم قبول
فى الحالة دى كل واحد ربنا يحسنلو النصيب
واهم حاجة السؤال عن العريس وعدم التقصير والتأكد من سيرته جيدا
لأن الزمن دا الخادعين كتروا جدا ربنا يكفيكى شرهم
وربنا يحسنلك النصيب ويهيألك اللى فيه الخير ويريح فكرك ويطمن قلبك

عرفتى اهم ثلاث حاجات :
الاستخارة منكم كلكم انتى ووالدك ووالدتك
السؤال الجيد عن العريس ومن اشخاص يشهد لهم بالصدق والأمانة
والمقابلة اى الرؤية الشرعية لأنها بيتوقف عليها القبول وعدم القبول
sandrala
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   السبت مارس 10, 2012 9:07 pm

roses كتب:
sandrala كتب:

متقوليش تانى كده احنا كلنا اخوات واى حاجه محتاجها قولنا يا قمر ويارب تبسطى معانا هنا ويارب يسيرلك امورك امين

يااااارب يا سندريلا
معلش دوشتكوا معايا
dinaali
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم   الأحد مارس 11, 2012 9:02 am

اسفة على التاخير
نورتينا يا روزس
بصي يا قمر البنات هنا وفوا الكلام انا كنت ناوية احكي كلام كتير عن القسمة والنصيب واستشهد لك باصحابي واللي حصلهم مع الجواز لكن ده مش مكانه
بصي احسن حاجه انك قبل ماتدخلي على العريس ده تصلي وتدعي ربنا انه لو كان ليكي خير فيه ييسرة لك ولو كان فيه الشر يبعده عنك ماشي واقري قرآن زي ما هند قالتلك قبل ماتدخلي عليه واول مقابله-صدقيني بجد لأن حصلت معايا- حتحسم حاجات كتير وحتوضحلك اذا كان هو ده نصيبك ولا لأ وفي النهاية دي اقدار زي ماتقي قالت ومحدش بيهرب من المكتوب له عند المولي عز وجل
وربنا معاكي وطمنيني عليكي وربنا يسمعني عنك دايما الخير Embarassed

مخنوووووووقة ومحتاجة رأيكم
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1