Oriflame Egypt نادي اعضاء اوريفليم مصر
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه

Oriflame Egypt نادي اعضاء اوريفليم مصر

نادي اوريفليم لشركة اوريفليم السويدية في مصر لارقي منتجات التجميل الطبيعية والعناية بالبشرة (منتدي خاص بالدايريكتور رشا محمد)
 
دخولبحـثالتسجيلالرئيسية

شاطر | 
 

 انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
د ورده
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 3140
العمر : 28
الدولة : North Sinai
العمل/الترفيه : dentist
تاريخ التسجيل : 28/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الإثنين فبراير 06, 2012 8:28 pm

بجد زعلت اوى ياساره ومفيش كلام يتقال بعد كلام البنات لانى مامريتش باى تجارب وبجد حتى نفسى اتسدت عن الخطوبات والجواز

ربنا يعينك ويصبرك ويرزقك بالزوج الصالح اللى يستاهلك ويصونك يااااااااااااااارب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hend_dodo
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

الاوسمة : وسام التميز
انثى
عدد الرسائل : 3361
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 21/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الإثنين فبراير 06, 2012 8:33 pm

لا حول ولا قوة الا بالله

معلش ياسارة ياحبيبتي ربنا هيعوضك بالاحسن ان شاء الله
انا مقدرة موقفك وحسة بيكي جدا والصدمة جامدة شوية

بس برده قولي الحمد الله انك تكتشفي كل ده دلوقتي احسن من ان تكتشفي الشخصية دي بعد الجواز اكيد الصدمة دي هتكون اخف من انه يتجوز عليكي
ومتقلقيش ربنا مش هيسيب حقك ولو بعد حين

قربي من ربنا اكتر واستغفري كتير وربنا هيقف جمبك ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Pure Snow
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1174
العمر : 36
تاريخ التسجيل : 16/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الإثنين فبراير 06, 2012 8:36 pm

سـآرة كتب:
ربنا يجازيكي الخير يا بيور انا مش هرد عليها ابدا كفاية اسلوبها ذكرتني بالفيديوهات الدعوية للي لما بتدخليها بتسمعي صراخ و بكاء و من كثر الهول تطلعي منها يعني حتى لو كانت عايزة تنصحني تنصحني بطريقة اخلاقية و انا الحمد لله عارفة نفسي و اخلاقي و الشغل في المغرب زيه زي اي دولة ثانية يا ريت نصحح شوية معلوماتنا بقا مش كل للي بيروح للمغرب بيشتغل شغلانة وحشة و انا كنت ساكنة بعيد وهو بعيد و بنشوف بعضنا باحترام

جزانا الله و إياكي يا قمر و متزعليش من مروة هي زعلانة عشانك و خايفة عليكي و كل واحد و ليه أسلوبه و أحياناً الواحد من كتر غلاوة الشخص عليه و من كتر مزعلان عليه بيقسى عليه عشان بيكون عايز ليه الأحسن و الأصلح متخديش الكلام من الناحية القاسية لكن فكري كمان أن ممكن جداااااااااً الشخص اللي بيضغط على الجرح يقصد إنه يقويكي ... ربنا يصلح لكِ الأحوال و يكتب لكِ كل خير و يرزقك بالشخص اللي يطمن قلبك و يسعدك و يصونك و أفتكري المثل اللي بيقول الضربة اللي متوقعش تقوووووووي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Roraa
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1439
العمر : 44
الدولة : Egypt
العمل/الترفيه : Sales Executive Secretary
تاريخ التسجيل : 21/05/2010

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الإثنين فبراير 06, 2012 11:20 pm

سـآرة كتب
:
ربنا
يجازيكي الخير يا بيور انا مش هرد عليها ابدا كفاية اسلوبها ذكرتني
بالفيديوهات الدعوية للي لما بتدخليها بتسمعي صراخ و بكاء و من كثر الهول
تطلعي منها يعني حتى لو كانت عايزة تنصحني تنصحني بطريقة اخلاقية و انا
الحمد لله عارفة نفسي و اخلاقي و الشغل في المغرب زيه زي اي دولة ثانية يا
ريت نصحح شوية معلوماتنا بقا مش كل للي بيروح للمغرب بيشتغل شغلانة وحشة و
انا كنت ساكنة بعيد وهو بعيد و بنشوف بعضنا باحترام

سارة حبيبتي ماتأخديش رد مروة بالمحمل ده خالص انا متأكده انها ماتقصدش حاجة وحشة لا سمح الله
هيه بس تقصد غربتك عن بلدك مش اكتر
و تقصد انك اتغربتي علشانه و هوه مايستاهلش
وزي مابيور قالت الضربة اللي ماتكسرنيش تقوينيي
و انتي بس علشان عزيزة عليها و علينا كلنا كلمتك جامد كده
المهم الفترة الجاية انا ليا عندك طلب
تخلي بالك من صحتك و من اكلك
و ماتقعديش لوحدك كتيرر
و موتي نفسك في الشغل
انا عارفه انها فترة صعبة بس ان شاء الله هتعدي علي خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Houpy
عضو فعال
عضو فعال
avatar

انثى
عدد الرسائل : 168
العمر : 34
تاريخ التسجيل : 26/11/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الإثنين فبراير 06, 2012 11:27 pm

البنات وفوا وكفوا
عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم
ربنا يصبرك وانشاء الله يعوضك بالزوج الصالح اللى يقى ربنا فيكى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
rose_elmansoura
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 2116
العمر : 30
تاريخ التسجيل : 25/08/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الإثنين فبراير 06, 2012 11:31 pm

Pure Snow كتب:
marobader كتب:
سارة حبيبتي انتي حوارك ده بايظ و كان لازم ينتهي انا مش فاهمه ازاي اهلك يسبوكي تروحي نعيشي في المغرب لوحدك ده المفروض كان دفنوكي و لا انك تروحي تعيشي في الزقازيق لوحدك حب اية يا ماما الي بنت بتسيب بلدها عشانه و بعدين في حد يروح يشتغل في المغرب برضوا حرام عليكي يا شيخة سيبي الوظايف لصحاب البلد هيا المغرب نقصاكي عملاله بالظبط زي اللبنانين الي بييخوا يشتغلوا في مصر ما الخليخ قدمكوا تيجوا تقطعوا علينا لية
و بعدين انتي قولتي انك هناك من 5 سنين يعني من ونتي عيلة بالزمة ده شغل ناس عاقلين و كنتي قاليلة فرحك مش دلوقتي خالص لسه كام سنة مش عارفة غيرتي رائيك امتي بس؟
و اصلا اي حب يبتي قبل سن الرشد من حق اي طرف فيه ينهيه في اي وقت لانعه بيقا لعب عيال واي هبل
انا شفت واحدة مرة اتعلقت بواحد مسيحي واحنا في اولي ثانوي طبعا اي هبل واحدة و احنا في اعدادي صيدلة اتخطبت لواحد داخل حقوق بعد الدبلوم
اللوم مش عليه انتي دخلتي طريق كله حفر من الاول
الأخت العزيزة أولاً كما علقت الأخت رورا إنك لو راجعتي الكلام جيداً ستجدين أن والدتها و أختها كانوا معها و بالتالي نفهم من الكلام أن العيلة كلها هناك
ثانياً إنتي فكرتيني بموقف حصلي من سنين .. الحمد لله منذ أن لبست الحجاب و أنا ملتزمة به جداً الأول كنت بملابس عادية و لكن طويلة واسعة و الأن أرتدي عبايات واسعة و أرجو أن يدعو لي الجميع بالنقاب بإذن الله ... المهم قبل إرتدائي العبايات ذهبت يوم لجامع النور بالعباسية و أنا أحب الصلاة فيه جداً و كان قريب من الجامعة لإني من جامعة عين شمس و كنت أصلي فيه و بعد أن أنتهيت و انا نازلة منة سألت أحد الأخوات هل شعري يظهر من الحجاب بالرغم من إني ألتزم جدااااااااً بعدم ظهور و لا شعره منذ حجابي و إذ بها تقول لي إلبسي طاقية تحت الحجاب عشان شعرك ميبانش و كنا في عز الحر و الجو ناااااار فقولتلها ببراءة الجو حر أوي فردت "جهنم حرها أكتر" أقسم بالله العلي العظيم لولا رحمة ربي بي كدت أخلع الحجاب و أنا أقف أمامها من وقع الكلمة
أختي الغالية المصاب بالرصاص إما أن نزيلها منه بعملية جراحية أو إذا لم يكن الوقت مناسب فكما تشاهدي بالأفلام بسكين حامية فهل تعتقدين إنك إذا كان أمامك رجل بالثمانين عنده ضغط و سكر و أمراض قلب و به رصاصة سيتحمل خروج الرصاصة منه بالسكين المحمي صدقيني و لا حتى شاب به مرض قلب أو سكر في هذه الحالة سيكون هذا قتل وليس مساعدة ... أختي حتى النصيحة تكون بشروط و يجب أن تراعي حالة من تتحدثي معهلأن النصيحة حتى لو كانت عن خوف على الشخص إذا كانت لا تراعي حالته و تضغط عليه في وقت لا يحتمل الضغط قد تكون أثارها عكسية أو سيئة جدااااااااً
أعلم إنك تريدين الخير و لكن لا أعتقد أن حالتها تسمح بذلك و يجب علينا كإخوة و أخوات لها أن نساعدها في تخطي صدمتها أولاً ثم إذا كان هناك أي خطأ تنبيها بعد أن نطمئن عليها
لا أريد أنا أيضاً أن أكون قاسية عليكي لإني أشعر إن كلامك من خوف عليها و لكن أشعر أيضاً إن الوقت غير مناسب لأي من هذا

بارك الله فيكى يا بيور بجد ربنا يزيد من ايمانك ويزيل عنك المحن ويريح بالك يارب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dinaali
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 3278
العمر : 36
تاريخ التسجيل : 05/08/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الثلاثاء فبراير 07, 2012 8:58 am

Pure Snow كتب:
dinaali كتب:
ربنا ينور لك بصيرتك يا بيور ويحقق كل اللي تتمنيه ويزيد ايمانك يا رب والمهم هو القلب وطالما قلبك عامر بالأيمان ربنا حيزيدك ان شاء الله

آميـــــــــــــــــــــــــــــــــن .. والله يا دينا متعرفيش أنا محتاجة الدعاء قد إية اليومين دول و بجد دعائك شرح صدري و أسعدني كثيــــــــــــــررررراااااااااً .... ربنا يجازيكي كل خير و يسعدك و يكتب لنا الخير كلنا و يرضينا باللي يكتبه و يرضى عننا و يكتبنا من الفائزين بالسعادة في الدنيا و الأخرة
ربنا يبارك فيكي و معلش أتلخبطت بينك و بين رورا
مش مهم يا بيور مين اللي نبه للموضع ده المهم اننا حسسناها انناكلنا هنا جنبها ونرد غيبتها لو في الحق ونوعيها لو في الخطأ او سوء الفهم
ربنا يجازيكي خير يا حبيبتي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
lokooo
عضو جديد
عضو جديد
avatar

انثى
عدد الرسائل : 29
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 21/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الثلاثاء فبراير 07, 2012 9:15 am

والله العظيم ياحبيبتى ولا تضايقى ولا تزعلى نفسك ده ميستاهلش اصلا انك تفكرى فيه
وصدقينى ربنا هياخدلك حقك وهيجيلك اللى يخليكى اميره بجد وينسيكى الدنيا كلها حد بجد يستاهل حبك اوى ويحافظ عليكى ويصونك ان شاء الله اتقربى من ربنا احنا مالناش غيره صلى وادعى وفوضى امرك لله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ليه لأ
عضو ملكي مميز
عضو ملكي مميز
avatar

انثى
عدد الرسائل : 732
العمر : 32
الدولة : القاهرة
تاريخ التسجيل : 04/09/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الثلاثاء فبراير 07, 2012 9:52 am

ربنا يهديكى يابيور لما يحب ويرضى ويتقبل منك اعمالك ويرزقك حسن القول والعمل ويرزقك الحكمة وحسن التدبر والعفا والعفو...... انتى وجميع البنات cheers

وربنا يكرمك وتلبسى النقاب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mshamisho
عضو فعال
عضو فعال
avatar

انثى
عدد الرسائل : 192
العمر : 30
الدولة : كفرالشيخ
تاريخ التسجيل : 08/07/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الثلاثاء فبراير 07, 2012 5:16 pm

والله ياساره مش عارفه اقولك ايه !! بس بجد انتى ربنا رحمك من الم وعذاب محدش يعرفه غيره سبحانه وتعالى واكيد حاش عنك اذى كبير وفعلا ربنا سبحانه وتعالى مش بيعمل لنا حاجه وحشه ابدا
انتى ربنا ان شاء الله هيرزقك بالزوج الصالح اللى يقدرك ويحيك ويصونك وده علشان امانتك مع نفسك ومع ربك ونصيحتى ليكى انك تفضلى تحمدى ربنا على انك وصلتى للنقطه دى قبل ماكنتى تتجوزى وكان هيبقا الوجع اكبر زى البنات ماقالو وربنا يقدرلك الخير ويرضيكى بيه ياااااااارب وانا هفضل ادعيلك واكيد كل البنات كمان انا والله اضايقت اوى اول لما قريت موضوعك بس بجد ربنا هيعوضك بواحد احسن منه مليوووون مره
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marobader
ملكي نشيط
ملكي نشيط
avatar

انثى
عدد الرسائل : 530
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 21/12/2010

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الثلاثاء فبراير 07, 2012 10:59 pm

Roraa كتب:
سارة عسي ان تكرهوا شيئا و هوه خيرا لكم
ده حبيبتي شخص انتهازي ووصولي
عاوز يتجوز اجنبيه علشان الشغل مش علشان الحب
لأنه اصلا مايعرفش يعنيي ايه حب
عيشيي حياتك و ارجعي ببلدك
و مافيش راجل يستاهل دمعة من عينكي
اصل انا من ميت غمر يا رورا فا اقرب مكان ليا الزقازيق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marobader
ملكي نشيط
ملكي نشيط
avatar

انثى
عدد الرسائل : 530
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 21/12/2010

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الثلاثاء فبراير 07, 2012 11:20 pm

واضح ان مفيش حد مركز هنا غيري بقا
سارة لفت نظري لمسهماتها هنا لهجته المختلفة و المنتجات الي مش معروفة في مصر و كنت فكراها مغربية في الاول و حبيت فيها رايها في منتجات التجميل عموما فا انا ركزت شوية في كلمها و انا عارفة كل كلمة عن حيتها الشخصية هنا عشان كانت غريبة عليا قوي و انا عموما بحب استفيد من خبرات الناس الناس في الحياة
سارة هي الي قالت انها عايشة في المغرب من خمس سنين انا بصيت في عمرها لقيته 20 سنة مكنتش تمت 21 لسه قولت دي سافرت عيله كانت من غير اهلها سكنت شوية مع اهل خطيبها في الاول عشان مكنش عايش في البيت و انتقلت عاشت مع زميلة ليها لما رجع البيت و انها ضغطت علي اهلها عشان يسبوها تسافر عشان بتحبه و ان خطيبها مهندس و ان ان امه مصرية و ابوه مغربي هتا انا قوتهلها ان معرفش غير مغربيات اتجوزا مصريين عمري مسمعت العكس و قالت ان موضوع جوزها مش دلوقتي خالص بعد سنتين تلاتة عشان بيكون نفسه و قالت انه وعدها انهم هيستقروا في مصر و مجبتش سيرة ان جوزها في شهر 4 خالص رغم ان ده بعد شهرين
و انا لما كلمتها كده مكنتش بدعو لدين و لا حاجة كل واحد ادري بدينه انا محجبة و مش ناوية اتنقب و ربنا ما يكتبه عليا
انا بس مبحبش الحال المايل بس كان لازم افكر نفسي ان الحال الميال ده وجهه نظر بس انا لو حد اعرفه حكالي القصة زي ما انا فاهمها كده هيكون ردي بعيدا عن مجاملات النت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
how2be
عضو فعال
عضو فعال
avatar

انثى
عدد الرسائل : 182
العمر : 30
تاريخ التسجيل : 11/10/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الأربعاء فبراير 08, 2012 12:27 am

قولى دايماً اللهم أجرنى فى مصيبتى واخلف لى خيراً منها ربنا يعوضك بأحسن منه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Pure Snow
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1174
العمر : 36
تاريخ التسجيل : 16/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الأربعاء فبراير 08, 2012 8:00 pm

أولاً و قبل أن أرد على أختنا مروة ... جزاكي الله خيراً أختي دينا و أختي سـآرة و أختي روز و أختي ليه لأ على دعائكم و أرجو أن يتقبله الله منكم لي و لكم و للجميع و أن يمن الله علينا جميعاً بالخير و الرضا و القرب منه بصالح الأعمال بارك الله فيكم


marobader كتب:
واضح ان مفيش حد مركز هنا غيري بقا
سارة لفت نظري لمسهماتها هنا لهجته المختلفة و المنتجات الي مش معروفة في مصر و كنت فكراها مغربية في الاول و حبيت فيها رايها في منتجات التجميل عموما فا انا ركزت شوية في كلمها و انا عارفة كل كلمة عن حيتها الشخصية هنا عشان كانت غريبة عليا قوي و انا عموما بحب استفيد من خبرات الناس الناس في الحياة
سارة هي الي قالت انها عايشة في المغرب من خمس سنين انا بصيت في عمرها لقيته 20 سنة مكنتش تمت 21 لسه قولت دي سافرت عيله كانت من غير اهلها سكنت شوية مع اهل خطيبها في الاول عشان مكنش عايش في البيت و انتقلت عاشت مع زميلة ليها لما رجع البيت و انها ضغطت علي اهلها عشان يسبوها تسافر عشان بتحبه و ان خطيبها مهندس و ان ان امه مصرية و ابوه مغربي هتا انا قوتهلها ان معرفش غير مغربيات اتجوزا مصريين عمري مسمعت العكس و قالت ان موضوع جوزها مش دلوقتي خالص بعد سنتين تلاتة عشان بيكون نفسه و قالت انه وعدها انهم هيستقروا في مصر و مجبتش سيرة ان جوزها في شهر 4 خالص رغم ان ده بعد شهرين
و انا لما كلمتها كده مكنتش بدعو لدين و لا حاجة كل واحد ادري بدينه انا محجبة و مش ناوية اتنقب و ربنا ما يكتبه عليا
انا بس مبحبش الحال المايل بس كان لازم افكر نفسي ان الحال الميال ده وجهه نظر بس انا لو حد اعرفه حكالي القصة زي ما انا فاهمها كده هيكون ردي بعيدا عن مجاملات النت

أختي مروة أولاً و بما إني مكنتش مركزة المرة اللي فاتت فأسمحي لي أركز المرة دي ... كتبتي قبل بدء قصتك التي استخلصتيها أو تخيلتيها أي كانت صحيحة أم لا كلمة "قولت" و لم تقولي "قالت سارة لي" فلماذا مثلاً لم تتخيلي إنها سافرت مع أخوها و جلست عنده و تعرفت على هذا الأخ من العمل و جاءت والدتها و أختها في زيارة و حدث ما حدث ... أو لماذا لم تتخيلي مثلاً إنها سافرت مع كل أسرتها و مثلاً توفى والدها" الله يعطيه طول العمر في الخير إذا كان موجود" و بقيت هي ووالدتها و أختها ... أعتقد إن هناك قصص كثيرة جداً يمكن إستنتاجها من كلامها و حسب معلوماتي إن الرسول صلى الله عليه و سلم أمرنا أن نشهد بمن يرتاد المسجد بالإيمان حتى و لو لم نتأكد من ذلك
ثانياً بغض النظر عن الدين كما ذكرت لكِ من قبل يجب أن تراعي حالة الشخص النفسية و الوقت الملائم للنصيحة و طريقتها ليس هدف أحد منا مجاملتها و لكن هدفنا جميعاً أن نطمئن عليها ثم بعد ذلك لو هناك خطأ يجب علينا النصيحة و لكن هناك فرق كبير بين النصيحة و الهجوم ... القاتل الذي قتل99 شخص عندما جاء للعابد و سأله هل له توبه أم لا و قال له العابد لا قتله و أكمل ال100 و عندما جاء إلى العالم و سأله و رد عليه بإن له توبة و يسافر لأرض بها ناس صالحين تركه و هو مسافر توفى و أعطى الله الأمر للأرض بأن يقل طول المسافة بينه و بين البلد الصالحة حتى تقبل توبته و يدخل الجنة ... فبالله عليكي حاولي أن تكوني عالمة قبل أن تكوني عابدة
أخر شئ و أقسم إني لا أتكلم في هذا إلا لله ذكرتي جملة أستغربت منها كثيراً و قد ميزتها بالأحمر حتى لا أكررها ... أختي الكريمة أي كان النقاب فرض أم لا .. و أي كان الجدل فيه و لن أدخل بهذا الجدل فأدعي أن يكتب الله لكِ الخير و لكن ما بالك إن كان هذا و إن كان معظم الشيوخ مختلفين فيه إن وقفتي يوم القيامة بين يدي الله و أكتشفتي فرضاً إنه الفرض فماذا ستقولين لرب العالمين و قد دعوتي مثل هذا الدعاء... أختي الكريمة في الأشياء التي يختلف فيها علماء الأمة ندعو الله أن يهدينا للخير و إلى ما يحبه حتى لا نندم يوم لا ينفع الندم ... أسأل الله لي و لكِ و للجميع الهداية و أن ينور الله بصيرتنا و يكتب لنا الخير و لا يأخذنا بذنوبنا التى اكتسبناها لهواً أو تهاوناً أو جهلاً بغير علم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sandrala
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1014
العمر : 24
الدولة : اليكس
تاريخ التسجيل : 16/10/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الأربعاء فبراير 08, 2012 8:05 pm

امين يا رب العالمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marobader
ملكي نشيط
ملكي نشيط
avatar

انثى
عدد الرسائل : 530
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 21/12/2010

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الأربعاء فبراير 08, 2012 9:55 pm

بصي يا بيور واضح انك بتفهمي الكلام و تفسريه علي مزاجك
يعني انتي في الاول ختي كلامي علي اني بفتي في الدين و انا اخر واحده اعمل كده لاني بكره الناس الي بتعمل كده عمال علي بطال و كلمت قولت في جملتها مش معناها اني جبت حاجه من عندي لما تكون سافرت من 5 سنين و عمرها في البروفيل 21 و كان 20 ساعتها يبقا كانت 15 سنة و ده الي لفت نظري من الاول اصلا و خضني
و مكنتش محتاجة الف فليم او اسرح بخيالي لانها هي الي قالت ان سافرت لوحدي بعد ما اقنعت اهلي و بقية القصة الي فوق
انا مش judgmental بس انا غلطت و حكمت عليها و ده غلط هي ادري بظروفها
بس انا كان غرضي كان ان واحده تضحي تضحيه كبيرة قوووووووي كده انها تتغرب او اي حاجة تانية وو تبعد عن اهلها عشان حب جه في سن صغير سهل جدا اي طرف يغير رايه فيه و مش هيكون غلطان لانه بساطة كبر و عقل و عرف هو عايز ايه في الدنيا و اختيارته اتغيرت هتا لو الاختيار ده غلط هو حر في حياته و هيبقا ساعته الطرف الي ضحي عشان حد لسه محددش عايز ايه هو الي غلط في حق نفسه
و انا اسفة يا سارة انا مكنش قصدي اغلطتك عشان سافرتي مش المغرب ابدا كمغرب دا انا بموت في المغرب و نفسي ازورها لو سافرتي هتا لو بلد اوربي و عشتي لوحدك انتي فوق راسي الموضوع مش قصت عايشة لوحدك اخلاق البني ادم هيا الرقيب عليه هتا بعيدا عن دينه
انا مش مشكلتي في فكرة السفر لو مسافره شغل او اي سبب انما مسافره عشان حب مراهقة انا شايفه ده غلط و بالذات لو انتي عملت ده كتضحيه مش عن اقتناع
و في الختام حوار النقاب ده حوار فاشل مش هتكلم فيه  بس برضوا ربنا ما يكتبه علينا و هو ربي و حبيبي و لو هتا كنت غلطانه هيسمحني و لو مش غلطانه يا رب يتقبل دعائي
خلص الكلام

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Roraa
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1439
العمر : 44
الدولة : Egypt
العمل/الترفيه : Sales Executive Secretary
تاريخ التسجيل : 21/05/2010

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الخميس فبراير 09, 2012 12:14 am

بنااااااااااااااااااااااااااااااات بيور و مروة و كلنا كلنا
احنا اخوات و مافيش داعي للزعل من بعض
بيور حبيبتي طالما انتي حابه النقاب ربنا يكرمك و يكتبه ليكيي و يكتب ليكيي كل خير
مروة مش عاوزة دي حرية شخصية محدش اصلا هيتحاسب علشان حد
الموضوع انتهي و ربنا يكتب لسارة الاصلح سواء هنا او في المغرب
و انا الكبيرة و لازم تسمعوا كلامي
القصة كلها يامروة انك عملتي زي الدبة اللي قتلت صاحبها
و نصحتي بعنف فده اللي خلنا كلنا نتكلم
و مالكيش دعوة بالزقازيق مع انك اكيد كنتي في الجامعة عندنا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Pure Snow
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1174
العمر : 36
تاريخ التسجيل : 16/06/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الخميس فبراير 09, 2012 2:06 pm

رورا أنا مش هزود و لا كلمة عن كلامك و هحترم كلامك و أنتي كبيرة عندنا مقاماً قبل سناً لكن هقول بس إني مدعيتش حد لنقاب أو غيره و دا نص كلامي أنا كنت بقولكم أدعولي لأن الكلام كدة خرج عن مجراه ... تحياتي ليكي و نسأل الله أن يمن على سارة و علينا جميعاً بما يحبه و يرضاه


Pure Snow كتب:


ثانياً إنتي فكرتيني
بموقف حصلي من سنين .. الحمد لله منذ أن لبست الحجاب و أنا ملتزمة به جداً
الأول كنت بملابس عادية و لكن طويلة واسعة و الأن أرتدي عبايات واسعة و
أرجو أن يدعو لي الجميع بالنقاب بإذن الله ... ا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Roraa
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1439
العمر : 44
الدولة : Egypt
العمل/الترفيه : Sales Executive Secretary
تاريخ التسجيل : 21/05/2010

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الخميس فبراير 09, 2012 6:53 pm

Pure Snow كتب:
رورا أنا مش هزود و لا كلمة عن كلامك و هحترم كلامك و أنتي كبيرة عندنا مقاماً قبل سناً لكن هقول بس إني مدعيتش حد لنقاب أو غيره و دا نص كلامي أنا كنت بقولكم أدعولي لأن الكلام كدة خرج عن مجراه ... تحياتي ليكي و نسأل الله أن يمن على سارة و علينا جميعاً بما يحبه و يرضاه


Pure Snow كتب:


ثانياً إنتي فكرتيني
بموقف حصلي من سنين .. الحمد لله منذ أن لبست الحجاب و أنا ملتزمة به جداً
الأول كنت بملابس عادية و لكن طويلة واسعة و الأن أرتدي عبايات واسعة و
أرجو أن يدعو لي الجميع بالنقاب بإذن الله ... ا

بيور فيه ايه انا لما بحب اركز بركز مش علي طول مضيعة
انا عارفة كويس انك مادعتيش حد للنقاب انتي طلبتي مننا ندعي لك تلبسيه
ثانيا حتي لو دعيتيي للنقاب الدال علي خير كفاعله
و انتي يعنيي بتدعي لأيه ربنا يهدينا جميعا للخير اللي كاتبه لينا
نكبر بقي دماغنا و نقف جنب سارة كلنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dinaali
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
avatar

انثى
عدد الرسائل : 3278
العمر : 36
تاريخ التسجيل : 05/08/2011

مُساهمةموضوع: رد: انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي   الخميس فبراير 09, 2012 7:51 pm

فعلا ايه اللي حول الكلام لكلام على النقاب بيور نفسها تتنقب ربنا معاها ويزيدها ايمان مروة مش عايزة تتنقب هي حرة وربنا يزيدها ايمان برضه
احنا هنا عشان نقف جنب صاحبتنا واي كان الكلام مش وقته اننا نلوم عليها في حاجة نواسيها ونهنيها انها خلصت من توريطة كانت حتتورط فيها -ومتعرفوش بس انا قدامي اكتر من صديقة لي متورطة في ورطات شبه اللي سارة كانت حتقع فيها -بجد ربنا سلمك يا سارة انتي متعرفيش الأمر بيبقي ازاي بعد الزواج وخاصه لو حصل وانجبت اطفال هما اللي بيشيلوا الليلة بالمعني الحرفي للكلام
المهم ان وقت اللوم والنصيحه بعد شوية مش دلوقتي والبنت مجروحه ونفسها في ايد تطبطب عليها ومش مهم هي كانت في المغرب مع مين ولا ايه لأنها بنت ناس برضه ولها اهل يساللوها في الحكاية دي مش احنا
وبعدين هي بقالها تقريبا فترة مدخلتش ممكن تكون بتدخل ومتضيفش مساهمات وممكن تكون بتقرا الموضوع وبس تقول علينا ايه اصحاب ورق !!!!!!!!!!!!!!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
انا و خطيبي اتفارقنا ادخلوا ادعولي
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Oriflame Egypt نادي اعضاء اوريفليم مصر :: استراحة النادي :: المنتدي العام-
انتقل الى: