Oriflame Egypt نادي اعضاء اوريفليم مصر
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

نادي اوريفليم لشركة اوريفليم السويدية في مصر لارقي منتجات التجميل الطبيعية والعناية بالبشرة (منتدي خاص بالدايريكتور رشا محمد)

دخولأحدث الصورالتسجيلالرئيسية

تحذير هااااااااااااام جداً

marwa86
د ورده
moly
نادر الحداد
rina
saja eltantawy
fefe2012
rogi
hend_dodo
RORA ELMAHLAWY
marmar2011
Pure Snow
16 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Pure Snow
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
Pure Snow

انثى

تحذير هااااااااااااام جداً Empty
مُساهمةموضوع: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 2:06 am

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ترددت كثيراً قبل أن اكتب هذا الموضوع و لكن كنت سأشعر بأني مقصرة أمام الله لو لم أكتبه و لهذا كتبته كنصيحة لكل الأخوات بالمنتدى و أيضاً ليقوم الإخوة الشباب بتحذير أخواتهم البنات و أتمنى لو استطاعت كل واحدة تنبيه أكبر قدر من الفتيات لهذا الأمر الهام

شاهد بعضنا من خلال الجرائد أو الانترنت موضوع الثلاث فتيات الموجودين بالدقهليه الذين اتضح إنهم شباب و منهم واحد كان في معهد تمريض أي بنات فقط و الأخر بكلية العلوم جامعة الأزهر وكلاهما كانتا محجبتان

اكتب هذا الموضوع للتنبيه فكثير منا هذه الأيام يخلع الكثير من ملابسه في حمامات الكليه أو العمل سواء للوضوء او لضبط الملابس و تكون الحجة اننا جميعاً بنات فقط ...

ايضاً ظهرت من عدة سنوات موضة الحنة النسائي التي تكون فيها كل الفتيات بالميكرو و الملابس المفتوحة دا لو اعتبرنا انها ملابس مش مايوهات

و هنا أسأل نفسي و اسألكم لو خلعت حجابي أو ملابسي سواء كنت محجبة أو لا مسلمة أو مسيحية و ظهرت بملابس مفتوحة لإننا بحمام للنساء او بحنة نسائي او بمجلس كله فتيات ثم اكتشفت بعد عدة سنوات ان احدى الفتيات الفضليات الموجودين كانت شاب فما هو موقفي أمام نفسي قبل أحد

أخواتي الأعزاء لا أريد أن أطيل عليكم و لكن فكروا جيداً لأن ديننا الكريم لم يذكر فيه أبدااااااااً قبول جلوس النساء مع بعضهن شبه عاريات بل دائماً ما يدعونا للفضيلة و العفة و العفاف و الحياااااااااااااااااااااااااء الذي افتقرناه هذه الأيام

و بعيداً عن الدين فحتى الأخلاق لا تدعو نهائي لما يحدث من تباهي بالاجسام و حسنها أثناء هذه مناسبات

و في النهاية لا أتخيل أبداً الفتيات الذين كانوا بالمدرسة و الجامعة او المعهد مع الأخوات أو الأخوان حالياً أصحاب هذه القصة و لا أتخيل أبداً و لا أتمنى أبداً ان يحكم الله علىَ أو على أحد منكم بأن نجد صديقة كنا نأتمنها على أسرارنا و كنا نمضي معها معظم أوقاتنا بحرية فجأة هي شاب محرم عليَ شاهدني و أنا غير محتشمة لأن المفروض انه فتاه و لا حول و لا قوة إلا بالله و ربنا يحفظنا و يسترنا جميعاً

وهذا هو رابط الموضوع باليوم السابع لمن لم يعرف و ستجدوه على صفحات الكثير من الجرائد بتاريخ قبل أمس

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=500501

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

marmar2011
ملكي نشيط
ملكي نشيط
marmar2011

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 2:14 am

ميرسى يا بيور وربنا يبارك لك على النصيحة والتوعيه
والله انا بقى عندى وساوس غريبه الايام الاخيرة كل لما ادخل اشترى اى هدوم جديدة وانا بقيسها ببقى مرعوبه كمان ليكون فى كاميرات فى غرف القياس والله بقينا فى زمن مش معقول اللى بيجرى فيه ربنا يسترنا ويعفنا جميعا يارب سواء مسلمات او مسيحيات نطلب الستر لكل البنات والنساء يارب العالمين
RORA ELMAHLAWY
عضو فعال
عضو فعال
RORA ELMAHLAWY

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 2:18 am

Razz
جزاكي الله خيرا علي الموضوع و ربنا يجعله في ميزان حسناتك
Pure Snow
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
Pure Snow

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 2:54 am

marmar2011 كتب:
ميرسى يا بيور وربنا يبارك لك على النصيحة والتوعيه
والله
انا بقى عندى وساوس غريبه الايام الاخيرة كل لما ادخل اشترى اى هدوم جديدة
وانا بقيسها ببقى مرعوبه كمان ليكون فى كاميرات فى غرف القياس والله بقينا
فى زمن مش معقول اللى بيجرى فيه ربنا يسترنا ويعفنا جميعا يارب سواء
مسلمات او مسيحيات نطلب الستر لكل البنات والنساء يارب العالمين
العفو يا مرمر و الله أنا كمان زيك و مش من دلؤتي بس من كذا سنة و أنا بحس
أحياناً إني هتجنن من الوساوس خاصة فعلاً في البروفة في أي محل بس بصراحة
لما توصل لكدة تبأى كارثة ربنا يسترنا كلنا و يحفظنا

RORA ELMAHLAWY كتب:
تحذير هااااااااااااام جداً 835125
جزاكي الله خيرا علي الموضوع و ربنا يجعله في ميزان حسناتك

جزانا الله و إياكي يا رورا ربنا يجعله في ميزانا جميعاً
hend_dodo
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
hend_dodo

الاوسمة : وسام التميز
انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 5:24 am

Razz

جزاكي الله كل خير اصلا الحنة دلوقتي بقت حاجة مستفزة

تروحي تحسي انهم في مسابقة مس ايجبت
rogi
عضو فعال
عضو فعال
rogi

انثى
العمل/الترفيه : ربة منزل /اوريفليم

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 10:21 am

زي ما المراة كلها عورة الا وجهها و كفيها في الصلاة للراجل ليها برضه عورة على النساء وبعدين انا مش عارفة اتباهى بقيه وسط البنات اللي زيي ياما حصلت مشاكل كتير بسبب ده و بعدين كفاية انك ممكن تتصابي بالعين و يحصلك حاجات لا سمح الله اما الموضع بتاع الثلاث شباب دول فغريب بس الحمد لله ان اهالي القرية تقبلم الوضع و ده يدل على ان في تطور فكري بس يا ترى لو كانت الحكاية عكس كانم هيتقبلوهم بردهتحذير هااااااااااااام جداً 156602
fefe2012
عضو جديد
عضو جديد
fefe2012

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 1:43 pm

انا بقا وصل الجنان معايا انى كل مادخل بروفة اعمل الاختبار اللى يعرفنى المريا دى حقيقية ولا شفافة ممكن يكون فيه حد وراها بس ماهو اللى بنسمعه واللى بيحصل يخلى الواحد يشك فى نفسه
Pure Snow
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
Pure Snow

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 4:34 pm

hend_dodo كتب:
جزاكي الله كل خير اصلا الحنة دلوقتي بقت حاجة مستفزة
تروحي تحسي انهم في مسابقة مس ايجبت
جزانا الله و إياكي يا هند فعلاً الحنة في مصر أصبحت كارثة ربنا يسعدنا كلنا و يسترنا

rogi كتب:
زي ما المراة كلها عورة الا وجهها و كفيها في الصلاة
للراجل ليها برضه عورة على النساء وبعدين انا مش عارفة اتباهى بقيه وسط
البنات اللي زيي ياما حصلت مشاكل كتير بسبب ده و بعدين كفاية انك ممكن
تتصابي بالعين و يحصلك حاجات لا سمح الله اما الموضع بتاع الثلاث شباب دول
فغريب بس الحمد لله ان اهالي القرية تقبلم الوضع و ده يدل على ان في تطور
فكري بس يا ترى لو كانت الحكاية عكس كانم هيتقبلوهم بردهتحذير هااااااااااااام جداً 156602

فعلاً يا روجي للمرأة على المرأة عورات يجب ألا تظهرها و بشكل عام المفروض يكون حتى عندنا حياء على الأقل ... مش عارفة فعلاً كان ممكن يقبلوا الموضوع و الا لأ خاصة إني لسة مصدومة و مستغربة الموضوع ده و بصراحة الواحد من كام سنة كدة و هو بيسمع مصايب

fefe2012 كتب:
انا بقا وصل الجنان معايا انى كل مادخل بروفة اعمل الاختبار اللى يعرفنى المريا دى حقيقية ولا شفافة ممكن يكون فيه حد وراها بس ماهو اللى بنسمعه واللى بيحصل يخلى الواحد يشك فى نفسه
والله يا فيفي من كذا سنة و أنا كل ما بدخل أي بروفة سواء عشاني أو عشان أختي لازم أعمل الاختبار ده و برضه بكون قلقانة

saja eltantawy
عضو فعال
عضو فعال
saja eltantawy

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 5:00 pm

شكرا على النصيحه انا قرأت الموضوع على النت مفكرتش فيها كده خالص بجد انتى خلتينى اخد بالى من حاجات مكنتش واخده بالى منها

وسؤال ايه هو الاختبارالى بتعملوه للمرايا علشان تعرفو اذا كانت حقيقيه ولا شفافه
rina
عضو جديد
عضو جديد
rina

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 5:05 pm

عندك كل الحق
شكرا ليكى و ربنا يحافظ علينا جميعا
نادر الحداد
عضو مطرووووود
عضو مطرووووود
نادر الحداد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 5:43 pm

جزاكى الله خير بجد موضوع يقلق وانا بحذر قرايبى كلهم خصوصا الأيام دى وأنا آسف جدا بس مضطر اقولكو انى حاسس ان البلد من بعد الثورة بجد .......... ربنا يستر علينا يا جماعة حرصو من كل حاجة حواليكم انا مش بخوفكم انا بس شايف الوضع عامل ازاى البلطجة زادت وقلة الأدب زادت والشارع المصرى مبقاش زى زمان انا والله العظيم مش ضد الثورة ومش من الفلول زيكو كده بس انا خايف على البلد وانا حصل معايا حوار كبير جدا جدا بسبب قلة ضماير الناس وانعدام اخلاقهم وربنا يطلعنى منه على خير ولما يخلص هحكيهولكو بالتفصيل عشان اى حد فيكو ممكن يقع الوقعة السودة دى ويروح فى الرجلين
وادعولى وادعو لكل الشعب المصرى ان ربنا يعديه من الأزمة دى على خييييير
saja eltantawy
عضو فعال
عضو فعال
saja eltantawy

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 6:48 pm

ربنا ينجيك وينجى مصر واهلها ويسترها معانا كلنا
moly
عضو فعال
عضو فعال
moly

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 8:06 pm

ربنا يجزيكي خير علي التحذير دا
واظن اصلا بعد اللي حصل في الفترة الاخيرة والحوداث الغريبة اللي بقينا نسمعع عنها
كل واحد فينا بقي حريص اكثر من اي وقت مضي
وربنا يسترها علينا ويكون معايا ياااااااااااااارب كلنا
سواء بنات او شباب
د ورده
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
د ورده

انثى
العمل/الترفيه : dentist

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 8:48 pm

جزاكى الله خيرا يابيور
ربنا يسترها معانا يارب والله فعلا طلع الموضوع البروفا دا كلنا بنفكر فيه بنفس التفكير ربنا يسترها بجد
ممكن اعرف ايه الاختبار دا ؟؟؟؟؟
Pure Snow
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
Pure Snow

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالخميس سبتمبر 29, 2011 1:46 am

جزانا الله و إياكم جميعاً و ربنا يسترنا و يستر الجميع و يصلح أحوالنا و يحفظنا من كل شر

بالنسبة لموضوع المراية انتي بتحطي طرف صباعك عند الظفر على المرايا اي مرايا عادية بتخدي مسافة صغيرة بين اصبعك او الظفر و بين صورته المنعكسة على المرايا أما لو كانت كاميرا أو زجاج فلن تجدي هذه المسافة بل سيلتصق الأصبع أو الظفر بصورته على المرآه خللي بالكم و جربوا تعملوها و متدخلوش أي بروفة قبل متعملوا الاختبار ده

نــادر قلقتيني إن شاء الله ربنا يحفظك و يصلح أحوالك و يعديها على خير و تطلع من الموضوع بسلام ياريت تطمنا و أنا معاك فعلاً ان الشارع المصري اصبح زي الزفت أنا أختي مش بتعرف تطلع من باب المدرسة كل يوم من كتر الشباب الصايع اللي بيكون على الباب حتى إنها اشتكت أول امبارح من إنهم بيمدوا ايدهم على البنات الخارجين و بيشدوهم و برغم اننا نعرف ناس في الأدارة التعليمية و برغم اننا عملنا شكوى إلا إنه لم يحدث شئ و مازال الوضع كما هو ده غير المصايب اللي اصحابي بيحكولي عليها
ربنا يسترنا و يستر الجميع
marwa86
عضو ملكي VIP
عضو ملكي VIP
marwa86

انثى
العمل/الترفيه : عضوه ف اوريفلام

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالخميس سبتمبر 29, 2011 2:20 am

ربنا يكرمك بفعل الخير ويسترها علينا وعلى الامه الاسلاميه
cute.girl
عضو ملكي
عضو ملكي
cute.girl

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالخميس سبتمبر 29, 2011 5:31 am

جزاكى الله خير
amirafarouk
عضو جديد
عضو جديد
amirafarouk

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالخميس سبتمبر 29, 2011 9:09 am

تحذير هااااااااااااام جداً 807978
rea7ab
عضو فعال
عضو فعال
rea7ab

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالخميس سبتمبر 29, 2011 1:49 pm

اللهم احفظنا واسترنا
Pure Snow
عضو ملكي متألق
عضو ملكي متألق
Pure Snow

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالخميس سبتمبر 29, 2011 11:04 pm

شكراً ليكم كلكم و جزانا الله وإياكم و نسأل الله العفو و العافية و الستر في الدنيا و الأخرة
emynabil
عضو فعال
عضو فعال
emynabil

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تحذير هااااااااااااام جداً   تحذير هااااااااااااام جداً Emptyالسبت أكتوبر 01, 2011 10:19 pm

جزاكي الله خيرا علي الموضوع

تحذير هااااااااااااام جداً
صفحة 1 من اصل 1