Oriflame Egypt نادي اعضاء اوريفليم مصر
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

نادي اوريفليم لشركة اوريفليم السويدية في مصر لارقي منتجات التجميل الطبيعية والعناية بالبشرة (منتدي خاص بالدايريكتور رشا محمد)

دخولأحدث الصورالتسجيلالرئيسية

خطورة التدخين

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
مودي العاشق
عضو جديد
عضو جديد
مودي العاشق

ذكر

خطورة التدخين Empty
مُساهمةموضوع: خطورة التدخين   خطورة التدخين Emptyالخميس أبريل 15, 2010 4:38 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

ما هي اخطار التدخين؟
wwe
مخاطر التدخين علي الصحة كبيرة جدا وتقرر منظمة الصحة العالمية وجميع الهيئات الطبية في العالم ان التدخين هو اكبر خطر علي الصحة يواجه البشرية اليوم ومع ذلك يمكن بجهود منسقة ان يتم التغلب علي مشاكله العديدة يقتل التدخين 4 ملايين شخص كل عام والعدد في اذدياد بسبب الذيادة السكانية خصوصا في بلاد العالم الثالث وتقدر منظمة الصحة العالمية ان يصل العدد الي 10 ملايين شخص يتوفون سنويا بحلول العام 2020 م وبالمقارنة فان القنبلتين الذريتين اللتين ألقيتا علي هيروشيما وناجازاكي في نهاية الحرب العالمية الثانيةعام1945 قتلت مباشرة 140000 شخص ثم مات بعد ذلك عدد اخر بسبب الاشعاع الذري ويقدر العدد الاجمالي لضحايا القنبلتين بحوالي ربع مليون شخص
فكيف يمكن مقارنة ضحايا التدخين[اربعة ملايين شخص]
بضحايا القنابل الذرية [ربع مليون شخص]
wwe
ملحوظة:
انا مدخن ,مدخن شره جدا بسبب طبيعة شغلي مش بيكفيني علبتين سجاير في اليوم ارجوكم تدعولي ابطل السجاير
ملحوظة2:
هذا الموضوع منقول عن موقع الدكتور محمد علي البار
عبدالله رمضان السيد
عضو جديد
عضو جديد
عبدالله رمضان السيد

الاوسمة : وسام النشاط
انثى

خطورة التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: خطورة التدخين   خطورة التدخين Emptyالخميس أبريل 15, 2010 10:23 pm

انا مدخن ,مدخن شره جدا بسبب طبيعة شغلي مش بيكفيني علبتين سجاير في اليوم ارجوكم تدعولي ابطل السجاير
ربنا يحميك ويحفظك ويبعدك عنها يامودى لانها بجد وحشة جدا حاول تبعد عنها وبلاش تتحجج بالشغل عشان دى شماعة بنتعلق فيها بس بجد ممكن تعوض نفسك عنها باى حاجة تانية وادعى ربنا وكل الاعضاء حيدعولك كمان والله المستعان
مودي العاشق
عضو جديد
عضو جديد
مودي العاشق

ذكر

خطورة التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: خطورة التدخين   خطورة التدخين Emptyالجمعة أبريل 16, 2010 12:13 am

[b]
عبد الله انا بجد بشكرك علي مشاركتك ده اولا
وثانيا بشكرك جدا جدا علي دعائك ليا في ظاهر الغيب وبدعي ربنا انو يوفقني وبطل السجاير بجد
الف شكر يا عبدو cherry
عبير
عضو جديد
عضو جديد
عبير

انثى
العمل/الترفيه : اوريفلامية

خطورة التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: خطورة التدخين   خطورة التدخين Emptyالجمعة أبريل 16, 2010 12:47 am

دلوقتى انت اتكلمت على عقوبة اللة للمدخن فى الدنيا وهى الموت او المرض لكن الاهم هى عقوبة المدخن فى الاخرة لان المدخن يحاسب على التدخين فى بند مالك فيما انفقته والاخر صحتك والتى هى امانة كيف حافظت عليها الهم يكفينا واياكم عذاب النار
مودي العاشق
عضو جديد
عضو جديد
مودي العاشق

ذكر

خطورة التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: خطورة التدخين   خطورة التدخين Emptyالجمعة أبريل 16, 2010 2:05 am

مدام عبير
انا بشكر جضرتك جدا ع المشاركة وبردو ع الدعوة الجميلة جدا اللي حضرتك دعيتيهالي
بس ياريت كنت دعيتيلي ابطل التدخين دلوقت
عمتا الف شكر لحضرتك وبجد انا مبسوت لاني اتعرفت علي جد محترم جدا زي حضرتك وكل السادة الاعضاء اللي في المنتدي .
والمديرين والمشرفين طبعا ;lwww ,jl thankyou1

خطورة التدخين
صفحة 1 من اصل 1